Menu

SEO-tekster

Bliv set i søgninger

Skriv gode SEO-tekster

Er du på den eftertragtede side et på Google? Hvis ikke, skal du måske arbejde med SEO-tekster. Vi har samlet lidt gode råd til, hvordan dine tekster kan søgemaskineoptimeres.

Før i tiden handlede god søgemaskineoptimering om at skrive til netop søgemaskinen og gentage søgeord i én uendelighed. I dag handler det i høj grad om at skabe unikt indhold og skrive læsevenlige, opklarende tekster henvendt direkte til kunden. Dette betegner vi som gode SEO-tekster.

Sidetitel - det første brugeren ser 

Sidetitlen er det første øjet ser, når vi sidder og kigger ned over søgeresultaterne på Google. Derfor skal den være præcis og beskrive den side, den linker til. Sidetitlen er desuden afgørende, når Google læser din side og beslutter, om du skal øverst i en bestemt søgning.

Sidetitlen skal fange brugerens opmærksomhed! Brug derfor gerne psykologiske triggere i din sidetitel. Du kan vække brugerens nysgerrighed med det rette ordvalg.

Undgå korte sidetitler. En sidetitel skal gerne være mellem 50-60 tegn.

Sidetitel og overskriften på landingssiden frarådes at være ens, da man her skal se det som en ekstra overskrift. Det giver mulighed for sammensætning af flere relevante ord som siden kan blive fundet på, men der skal dog være en klar sammenhæng mellem overskrift og sidetitel.

Metabeskrivelse - beskriv din side 

Næstefter sidetitlen er metabeskrivelsen den første præsentation af din side og den skal være kort, præcis og fængende. Tænk derfor over spørgsmålet: Hvad kan brugeren forvente af din side?

Gode metabeskrivelser har stor betydning for, hvor mange brugere der klikker sig ind på din side. De har dermed direkte betydning for din placering på Google, der i høj grad er styret af mængden af positiv trafik på din hjemmeside.

Når du skriver din metabeskrivelse er det vigtigt, at du medtager dit primære søgeord i teksten. Det betyder ikke, at det skal gentages i én uendelighed, men det skal fremgå af teksten. Brug gerne variationer af ordet og synonymer. 

Det er vigtigt, at du ikke har flere ens metabeskrivelser. Det bliver straffet af Googles algoritmer og vil gøre, at du kommer længere ned i søgningen. Skriv unikke og klare metabeskrivelser til hver enkelt side. 

En god metatekst er mellem 130-150 tegn og skal forklare, hvad siden handler om. Den skal ikke være en opremsning af søgeord, men skal skrives i regulært, forståeligt sprog. Det er meget vigtigt!

Et ikke-sammenhængende sprog med for mange opremsede søgeord vil blive straffet af algoritmen og placere dig længere nede i søgningen.

Når du skal skrive gode SEO-tekster

Der er en række nyttige ting at vide, når du skal skrive gode SEO-tekster. Her kommer de vigtigste.

Fang læseren i din indledning

For at fange læseren starter du dine SEO-tekster med en fængende indledning, hvor du italesætter kundens problem. Stil gerne problemerne op som spørgsmål. F.eks. “Er din webshop ikke på side 1 på Google? Det kan vi hjælpe dig med!”

Du opstiller altså problemet og kommer derefter med en løsning. Det er vigtigt for din placering i søgeresultatet, at du besvarer det spørgsmål, kunden søgte med - og det svar må meget gerne fremgå allerede i indledningen.

Kunsten at skrive gode SEO-tekster

Der er stor uenighed blandt SEO-specialister om, hvor lange teksterne på din hjemmeside skal være. Længden af din tekst afhænger af, hvor populært dit primære søgeord er og det vil derfor variere fra tekst til tekst, hvor lang den skal være. Vi anbefaler at tekster til artikler og lignende som besvarer en problemstilling som minimum skal være 600 ord. Hvorimod tekster til en produktside på en webshop bør være minimum 400 ord.

For at gøre teksten lettere at læse skal du huske at skrive korte sætninger og afsnit. Det skal være overskueligt. Skriv én pointe i hvert afsnit, ikke flere.

For at skrive gode SEO-tekster er det vigtigt, at dine tekster er let læselige. Teksten skal være skrevet i en sprog, der passer til din målgruppe og skal indeholde dine primære søgeord. Det er vigtigt, at du bruger de samme ord, som dine kunder gør. Hvis dine kunder søger på vandhaner, men du som VVS'er skriver armaturer vil kunderne ikke finde din side. Brug derfor de ord, dine kunder bruger. 

Til sidst skal du sørge for, at dine tekster fastholder kunderne på din side. Fastholdelsen er vigtigt for din placering på Google og ikke mindst for dit salg. Hvis dine besøgende klikker på tilbageknappen for mange gange, vil Google ikke placerer dig først i søgeresultatet, da din side vil fremstå irrelevant i forhold til søgningen.

Målgrupper blandt søgende

Der er forskel på at skrive en tekst til en kunde, der ved præcis, hvad hun vil have, eller en bruger der søger en udefineret løsning på et problem. Vi gennemgår her de to typer søgende:

Den vidende søgende: Denne kunde ved, hvad personen vil have, og leder efter et helt bestemt produkt.

Den uvidende søgende: Denne kunde ved ikke, hvad personen vil have, og leder derfor efter en løsning på et problem.

Skriv gerne artikler og produkttekster, der henvender sig til den uvidende søgende. Disse er dine potentielle kunder. Skriv artikler der beskriver, sammenligner og tester dine produkter. Er teksterne godt skrevet, vil de fange de uvidende søgende. Disse artikler kan være relevante i årevis, de skaffer nye kunder og er gode SEO-tekster.

Generelt skal man huske på, at dem, der søger på Google, stiller spørgsmål. Google kan faktisk ses som et butikscenter, hvor man spørger sig frem for at finde det rette produkt. Tænk derfor over, hvad dine potentielle kunder kan finde på at spørge om på Google, når du skal finde på nye SEO-tekster. Og husk at bruge de rette søgeord i dine tekster - både i sidetitel, metabeskrivelse, overskrifter og brødtekst.

Linkbuilding - Gode SEO-tekster er ikke nok

Endnu en vigtig disciplin indenfor SEO er linkbuilding. Links ses af Google som anbefalinger af din side og en god linkprofil vil øge dine chancer for gode placeringer i søgeresultaterne. 

Der findes 3 typer links:

  • Eksterne Links: Disse links kommer fra en anden hjemmeside til din side. De er vigtige anbefalinger, men den linkende side skal gerne være relevant i forhold til din side. Hvis siden har god autoritet hos Google, vil linket give stor værdi til din side.

  • Interne Links: Disse links guider læseren rundt på din egen side. Interne links er links, der fører fra en side på dit website til en anden side. Det er en god service for dine læsere, at du linker rundt på din side og det fastholder læseren på din side. Tiden, dine kunder bruger på din side er ligeledes vigtig for din placering på Google, så interne links er altså en god idé.

  • Udgående Links: Disse links går fra din side til andre hjemmesider. At have udgående links er en god service til dine læsere. I stedet for selv at skulle foretage uddybende søgninger, giver du dem de links, de skal bruge for at få mere information om emnet. Derudover giver det bedre placeringer i søgeresultaterne.

Generelt er links vigtige for at få bedre placeringer på Google. Både når det gælder anbefalinger fra andre sider, men også når du skaber en bedre brugeroplevelse for kunderne ved at have en god intern linkstruktur samt udgående links. 

Brug for hjælp til at skrive gode SEO-tekster?

Med denne guide er du klædt godt på til at skrive gode SEO-tekster til dine sider. Hvis du dog har behov for råd og vejledning til SEO, eller måske en komplet SEO løsning til din hjemmeside, står vores SEO specialist klar til en uforpligtende snak. Kontakt os, og lad os sammen se på dine muligheder.

For nu vil vi blot sige god fornøjelse med at skriv gode SEO-tekster.

Hvis du vil være synlig i søgeresultaterne, er det nødvendigt at have styr på din SEO. Søgemaskineoptimering er afgørende for, hvor mange potentielle kunder, der ser din side og rent faktisk finder den relevant. Bliv klogere på SEO i denne artikel.

Har du et projekt i tankerne?

Kontakt os og få en snak – det koster ikke noget.

Kontakt os

Storgade 29B, 4180 Sorø