Brug Facebook
som salgsværktøj
Markedsføring på Facebook
Undrer du dig over, hvorfor nogle opslag på Facebook kun får 10 likes, mens andre når tusindvis og bliver delt bredt? Hvilke spilleregler, er der egentlig på Facebook?
Hemmeligheden bag effektiv Facebook markedsføring er, at der findes klare spilleregler – nu kan du få styr på dem. Læs her, hvordan du kan markedsføre din virksomhed på Facebook med strategier, der både engagerer og konverterer.
I en verden, hvor 80 procent af danskerne er aktive på Facebook, er markedsføring på Facebook nøglen til øget online synlighed. Ved at engagere dine kunder med relevant og målrettet indhold skaber du direkte kommunikation, som både opbygger tillid og fremmer kundeloyalitet. Det giver ikke blot øget eksponering men også en styrket bundlinje.
Fordelen ved at markedsføre på Facebook
En fordel ved Facebook markedsføring er, at du får mulighed for en ægte tovejsdialog. En personlig og hurtig respons fra din side gør, at potentielle kunder føler sig set og hørt. Med de rette tiltag kan du få flere følgere på Facebook, så dit brand vokser via delinger og tilkendegivelser. Desuden giver Facebook dine kunder mulighed for at dele dit brand og budskab med deres netværk og én tilfreds anmeldelse kan nå ud til mange potentielle kunder.
Uanset om du vil øge salget eller styrke dit digitale fællesskab, viser erfaring, at effektiv markedsføring på Facebook bygger på autenticitet, klare budskaber og en kundecentreret strategi. Dyk ned i de 17 gode råd og opdag, hvordan du kan løfte din Facebook markedsføring til næste niveau.
17 gode råd til optimering af din markedsføring på Facebook
Er du klar til at få flere følgere og øget engagement på din Facebook-side? I denne artikel deler vi 17 konkrete råd, der hjælper dig med at markedsføre på Facebook på en effektiv og personlig måde. Se, hvordan du kan optimere din Facebook markedsføring med disse gode råd.
1. Hvad er målet / formålet med dit Facebook opslag?
Når du arbejder med Facebook markedsføring, er det essentielt at fastlægge et konkret formål for hvert opslag. Spørg dig selv: Hvad vil du opnå med dit opslag? Skal den øge engagementet og dermed give dig mulighed for at få flere følgere på Facebook? Eller ønsker du at markedsføre på Facebook med en kampagne, som både skaber bevidsthed og konverterer?
Når du har defineret dit mål, bliver det nemmere at tilrettelægge indhold, der rammer din målgruppe direkte og effektivt. Overvej, hvordan og hvornår dine opslag bedst kommunikerer dit budskab, så de både er inspirerende og salgsfremmende. Denne målrettede tilgang sikrer, at din markedsføring på Facebook bliver resultatorienteret og understøtter din overordnede strategi.
2. Anvend billeder i din Facebook markedsføring
Når du optimerer din Facebook markedsføring, kan vi anbefale at benytte billeder. Visuelle elementer fanger opmærksomheden, og de gør det nemmere at lave markedsføring på Facebook på en måde, der både engagerer og konverterer. Ved at bruge billeder strategisk kan du få flere følgere på Facebook og skabe en direkte dialog med din målgruppe. Billeder kan samlet set løfte din markedsføring på Facebook:
- Opslag med billeder opnår op til 39% bedre interaktion.
- Opslag med billeder står samlet for 93% af de mest engagerende opslag
(vs. ren tekst, videoer, links). - Der er en tendens til at video indhold i form af "reels" og "TikTok"
er blevet meget populært, men billeder har stadig en meget vigtig
rolle. - Fotoalbum får helt op til 180% større engagement.
- Dagligt uploades 350 mio. billeder, så kampen om opmærksomhed er intens.
3. Video er et kraftfuldt og effektivt medie
Video er en uundværlig del af en moderne Facebook markedsføring. Det er med video, at du virkelig kan vække følelser og skabe opmærksomhed, når du vil markedsføre på Facebook. Ved at anvende video i din strategi, øger du chancen for at engagere brugerne og dermed få flere følgere på Facebook.
- Video er afgørende for at skabe opmærksomhed og vække følelser på
Facebook. - Facebook er en stor videoplatform, med et meget stort antal video
uploads. - Facebook genererer dagligt milliarder af videovisninger.
Ved at integrere video i din markedsføring på Facebook øger du både synligheden og interaktionen med din målgruppe.
4. Hold det kort og præcist i din Facebook markedsføring
Når du arbejder med Facebook markedsføring, er det vigtigt at være præcis og kortfattet. Med tanke på, at den gennemsnitlige bruger tilbringer omkring 40 minutter på Facebook. Skal dine opslag hurtigt vække opmærksomhed og skabe engagement. Ved at holde opslagene korte, kan du ikke blot gøre din markedsføring på Facebook mere effektiv, men også få flere følgere:
- Den gennemsnitlige bruger anvender ca. 40 minutter på Facebook.
- Korte Facebook opslag opnår 94% højere engagement end gennemsnittet.
- Mindre end 250 karakterer kan give dig 60% bedre engagement.
- Opslag med færre end 80 tegn kan give op til 66% mere engagement.
Ved at fokusere på korte, præcise opslag, optimerer du din markedsføring på Facebook og skaber en stærkere forbindelse til dine følgere.
5. Et spørgsmål i et Facebook opslag giver 100% flere kommentarer
For effektiv markedsføring på Facebook skal du huske at stille spørgsmål, der engagerer din målgruppe. Ved at markedsføre på Facebook med lukkede spørgsmål, kan du skabe en god dialog, som hjælper dig med at få flere følgere på Facebook og øger antal kommentarer. Det bedste svar kommer fra spørgsmål, der kan besvares kort og hurtigt:
- Bedste respons får spørgsmål, der kan besvares kort og hurtigt. Lukkede spørgsmål.
- Nogle af de bedste spørgende ord er ‘bør’ (burde man), ‘ville du’, ‘hvilken’ og ‘hvem’.
- De mindre gode spørgsmål, er dem med ‘hvorfor’ og ‘hvordan’, der kræver større omtanke og længere svar.
Undgå spørgsmål med 'hvorfor' og 'hvordan', da de ofte kræver længere og mere overvejede svar.
6. Markedsføring på Facebook med engagerende indhold
For at få succes med din markedsføring på Facebook vil vi anbefale at tilpasse dit indhold til din specifikke målgruppe. Når du markedsfører på Facebook med relevant og engagerende indhold, skaber du den rette forbindelse, som både fanger opmærksomheden og fastholder interessen. Ved at bruge en klar og direkte kommunikationsstil kan du både styrke dine relationer og få flere følgere på Facebook. Med denne tilgang giver du din Facebook markedsføring både dybde og effektivitet.
7. Involvering af kunderne / læserne
For at styrke din Facebook markedsføring er det essentielt at engagere dine kunder og læsere på en måde, der både begejstrer og motiverer til handling. Når du markedsfører på Facebook, bør du skabe opslag, der naturligt opfordrer til dialog og interaktion.
En effektiv metode er at anvende et tydeligt Call-to-action, som guider din målgruppe til at tage en konkret handling. Det hjælper dig med at få flere følgere på Facebook. Ved at kombinere en inspirerende tilgang med en eksplicit opfordring til handling, sikrer du at dine opslag både engagerer og konverterer. På den måde opbygger en aktiv og engageret antal følgere.
8. Godt og relevant indhold deles gerne af dine kunder / læsere
Når du arbejder med din Facebook markedsføring, er det vigtigt at fokusere på at skabe indhold, der naturligt vækker interesse og engagement hos dine følgere, så de selv ønsker at dele det af egen fri vilje. I stedet for at anmode dine følgere eller kunder om at dele dine Facebook opslag, bør du udvikle budskaber, der er så relevante og værdifulde, at de deles spontant.
Når du markedsfører på Facebook med kvalitetsindhold, inspireres dine følgere til selv at viderebringe dine opslag og anbefale dig til sit netværk. Denne tilgang hjælper dig med at øge din synlighed og få flere følgere på Facebook. Ved at levere spændende og engagerende indhold, opbygger du en stærk dialog, der forstærker både din online tilstedeværelse og din samlede markedsføring på Facebook.
9. Humor kan med fordel anvendes i din Facebook markedsføring
Når du markedsfører på Facebook, kan humor være en værdifuld ingrediens, der ikke blot underholder, men også styrker relationen til dine følgere. Ved at integrere humor i din Facebook markedsføring kan du fange opmærksomheden effektivt og dermed potentielt få flere følgere på Facebook:
- Vær gerne den første til at grine af dig selv/din virksomhed.
- Husk etik og det moralske kodeks.
- Få altid kritik og respons internt inden det publiceres eksternt.
- Real-time marketing. Vær hurtig til at reagere på muligheder.
Husk dog at det er vigtigt at balancere kreativiteten med ansvarlighed, så du både beholder din stil og tone, samtidig med at din virksomhed virker troværdig.
10. Følelser er en stærk parameter
I din Facebook markedsføring er det en god idé at spille på følelser for at skabe en ægte forbindelse med din målgruppe. Opslag, der udstråler autentiske følelser, opnår bemærkelsesværdige resultater. Ifølge Amex Open Forum får opslag med følelsesmæssigt indhold op til 57% flere likes, 33% flere kommentarer og deles 33% oftere. Ved at markedsføre på Facebook med et budskab, der afspejler din virksomheds identitet, skaber du tillid og troværdighed hos dine følgere.
11. Konkurrencer i din Facebook markedsføring
Konkurrencer et stærkt værktøj, der både engagerer brugerne og hjælper dig med at få flere følgere på Facebook. Statistikker viser, at 35% af Facebook brugerne foretrækker sider, hvor de kan deltage i en konkurrence. Det er derfor vigtigt at udnytte konkurrencer strategisk, men husk altid at have en klar plan for, hvordan du fastholder de nye følgere. Efter kampagnen kan du f.eks. opfordre til at abonnerer på dit nyhedsbrev, tilmelding til events eller et direkte salg.
- 35% af Facebook brugerne holder af sider, hvor de kan deltage i en konkurrence.
- Konkurrencer er særligt gode til at tiltrække nye følgere.
- Sørg for at planlægge næste skridt i din markedsføring på Facebook.
12. Værdikupon og særlige rabatter
Ved at bruge kuponer og rabatter i din Facebook markedsføring, kan du effektivt tiltrække opmærksomhed og engagere din målgruppe. Ved at tilbyde rabatter og kuponer skaber du en følelse af eksklusivitet der motiverer brugerne til at interagere med dit indhold.
Dette gør det lettere for dig at markedsføre på Facebook effektivt og dermed få flere følgere på Facebook. Ved at integrere attraktive rabatter og kuponer skaber du en dynamisk profil, der både fastholder eksisterende kunder og tiltrækker nye.
13. Indhold skabt eller delt af brugerne / kunderne
Når du optimerer din Facebook markedsføring, anbefaler vi at inddrage indhold skabt af dine kunder og følgere. Tilliden til kommercielle virksomheder er ofte lav, men ved at dele positive kundeoplevelser eller cases, kan du lave en pålidelig markedsføring på Facebook. Hvilket kan resulterer i at du kan få flere følgere på Facebook.
- Tilliden til kommercielle virksomheder er lav.
- 77% er mere tilbøjelige til, at købe et produkt der er anbefalet af én, som de har tillid til (Nielsen research). Det handler om den psykologiske trigger "Socialt bevis".
- Del dine kunders positive oplevelser, cases, testimonials. Få dine fans til at skabe indhold, f.eks. billeder med kunden og dit produkt.
- Anvend anbefalinger og eksterne tests, trustpilot eller lignende.
14. Publicer på det bedste tidspunkt i forhold til dine brugere
Effektiv Facebook markedsføring handler ikke kun om, hvad du poster, men også om hvornår du publicerer dine opslag. For at markedsføre på Facebook så optimalt som muligt, samt få flere følgere på Facebook. Er det essentielt at finde de tidspunkter, hvor dine kunder og læsere er online. Ved at analysere og teste dine data kan du skræddersy din strategi til at ramme din målgruppe på præcis de rigtige tidspunkter:
- Hvornår er dine kunder/læsere online. Analysér og test det!
- Den største trafik er midt i ugen ml. 08:00 – 12:00
- Mandag, tirsdag og torsdag er de dage, hvor du får størst engagement på dine opslag.
- I weekenden er der generelt lavere engagement i forhold til midten af ugen.
Ved at planlægge dine opslag forbedrer du ikke blot din generelle markedsføring på Facebook, men opbygger også en mere engageret og voksende antal følgere.
15. Mobile first! 98,3% af brugerne ser Facebook via mobile enheder
Når du arbejder med Facebook markedsføring, er det vigtigt at tænke "mobile first". Hele 98,3% af Facebook-brugerne tilgår din Facebook profil via mobile enheder. Derfor skal alt dit indhold være optimeret til mobil for at din markedsføring på Facebook bliver effektiviseret til at du kan få flere følgere på Facebook.
- 98,3% af Facebook-brugerne tilgår platformen via mobile enheder.
- Sørg for at dine opslag, dine hjemmesider, dine film og andet materiale er optimeret til de mobile brugere.
16. Udnyt din kundeservice potentiale via Facebook
God kundeservice er vigtigt i din Facebook markedsføring. Faktisk benytter hele 90% af Facebook-brugere sociale medier til at kommunikere med et brand. Hvilket understreger vigtigheden af at reagere hurtigt og dedikeret på kundeforespørgsler.
Ved at have en stærk social tilstedeværelse der prioriterer kundeservice, kan du styrke forholdet til dine følgere. Dette bidrager til øget tillid og loyalitet, og hjælper samtidig med at få flere følgere på Facebook. På den måde opbygger du ikke blot stærke kunderelationer, men styrker også dit brands image og tiltrækker nye følgere til din Facebook profil.
17. Planlæg din Facebook markedsføring
Det er vigtigt at have en klar plan for din Facebook profil inden du starter på at markedsføre på Facebook. Udarbejd en detaljeret månedsplan, hvor du designer, skriver og tidsindstiller dine opslag til de optimale tidspunkter.
Denne strategi gør det lettere for dig at markedsføre på Facebook på en struktureret måde. Ved at planlægge dit arbejde nøje, skaber du en vedvarende engagementskilde, der giver dig mulighed for at få flere følgere på Facebook. Med en velorganiseret tilgang rammer du din målgruppe præcist og øger effektiviteten i din markedsføring på Facebook.
Brug for hjælp til din Facebook markedsføring?
Hvis du ønsker at optimere din Facebook markedsføring med en samlet strategi, der både engagerer og skaber resultater. Så er vi hos Nisted Bruun Designbureau klar til at hjælpe.
Kontakt os i dag, og lad os sammen skabe en komplet strategi for din Facebook markedsføring. Vi sørger for at vi sammen skaber en Facebook markedsføring der engagerer og tiltrækker flere følgere til din Facebook profil.
Størstedelen af voksne og unge i Danmark er i dag på Facebook. Ved hjælp af Facebook kan du nå ud til et langt bredere publikum og dermed øge dit salg. Vi giver dig her 17 velfunderede råd til, hvordan du gør det bedst.