Menu

Skriv så det batter

Godt content er guld værd

16 gode råd til unikt content og gode produkttekster

Skab unikt indhold på din hjemmeside og gør dine kunder købeklar!

Du ved det nok godt, men det er vigtigt, så vi siger det igen: Der er forskel på at skrive til trykte medier og til nettet! Det nytter ikke noget at skrive passive, upersonlige og rent informative tekster, når det handler om at skrive til internetlæseren.

På nettet drejer det sig derimod om at følge nogle simple, klare retningslinjer, der skaber relevant indhold til dine kunder. Gode tekster skaber tillid hos kunderne. Samtidig gør de gode tekster dine kunder klar til at købe dine produkter. Du kan altså lære at guide dem gennem købet af dit produkt ved at skrive godt content.

Med godt content skaber du værdi hos kunderne. Og først når der er skabt værdi, er kunden klar til at købe dit produkt. Godt indhold fjerner desuden den friktion, altså de bump på vejen, der måtte være på vejen mod et køb.

8 simple råd til bedre content

Vi kommer her med 8 gode råd til, hvordan du skriver webtekster. Herefter kommer 8 konkrete råd til at booste dit salg med bedre produkttekster.

1. Skriv direkte til dine kunder: Undgå at skrive “man” og “sig”, men skriv i stedet “du”, “din og “dig”. Det gør teksten langt mere vedkommende for dine kunder.

2. Skriv simpelt: Dit sprog skal være forståeligt og nede på jorden. Undgå for mange fagtermer og egne, indforståede ord og vendinger.

3. Skriv korte sætninger: Undgå at skrive lange, snørklede sætninger. Brug punktummer! Skriv samtidig korte, letlæselige afsnit så kunden ikke drukner i sammenhængende tekst.

4. Skriv i et aktivt sprog: Skriv aktivt fremfor passivt. “Vi løser dine problemer” i stedet for “Dine problemer løses af os”.

5.Lav gode overskrifter: Overvej dine overskrifter grundigt. De skal indeholde keywords og samtidig være sigende og fængende. Gode overskrifter gør desuden teksten lettere at skimme.

6. Dine kunder læser i F-form: Når vi læser på nettet, læser vi det øverste af siden og skimmer resten. Skriv derfor dine vigtigste pointer først i teksten.

7. Skriv lange tekster: Google elsker langt, unikt indhold. Samtidig hjælper du dine potentielle kunder med at finde ud af, om dit produkt er det rette. I en lang tekst kan du nemlig besvare alle de spørgsmål, kunden har.

8. Brug kundens egne ord: Når vi søger på Google, bruger vi ofte relaterede ord, sætninger og synonymer. Du skal derfor undersøge, hvilke ord dine kunder bruger. Dem skal du selvfølgelig have med i din tekst.

Skriv skarpe og vedrørende produkttekster

Gode produkttekster booster dit salg. De ovenstående 8 råd gælder også for produkttekster. Men der er yderligere 8 råd, vi synes, du skal have, som vil gøre dine produkttekster endnu bedre.

1. Find frem til din målgruppe: Det er vigtigt, at du ved, hvem du skriver til. Skab eventuelt en række personaer, der dækker din målgruppe og forestil dig, at det er dem, du skriver til.

2. Skriv efter målgruppens behov: Det er vigtigt at skrive produktteksterne, så de passer til de behov, kunderne har. De skal føle sig mødt og forstået, så pas på med fagtermer, folk ikke forstår.

3. Produktteksten er en samtale: Dine produkttekster skal erstatte samtalen i den fysiske butik. Derfor skal dine tekster besvare alle de spørgsmål, dine kunder har.

4. Undgå marketingfloskler: Floskler virker nedladende på dine kunder og det er det sidste, du ønsker. Undgå derfor sætninger som “skarpe priser” og “unik virksomhed”. Dit sprog skal være unikt. Det er både respektfuldt overfor kunderne og godt for sidens placering på Google.

5. Inddrag kundernes slutmål: Kundens slutmål er det vigtigste i produktteksterne. Det er altafgørende, at kunderne føler, at deres mål bliver nået, hvis de køber et bestemt produkt. Søger kunden efter kaffemaskiner, skal hun vide, at når hun har købt jeres kaffemaskine, får hun den bedste kaffebrygning og opnår derfor sit mål. 

6. Beskriv fordele ved produktet: Beskrivelsen af hvert enkelt produkt skal være grundig. Opstil et skema med fordele og ulemper ved hvert produktegenskab til eget brug inden du skriver teksten. Gentag gerne de vigtigste fordele, så de både står i overskriften og flere steder i brødteksten.

7. Brug behovspyramiden: Skriv til de fem trin i behovspyramiden: fysiske behov, sikkerhed og tryghed, sociale behov, anseelse og selvrealisering. Sælger du f.eks. makeup eller smykker skal du skrive til kundens behov for anseelse og selvrealisering.

8. Call to action og USP’er: Slut produktteksten af med jeres Unique Selling Propositions (virksomhedens særlige kendetegn) og en tydelig Call to Action, så kunden bliver endeligt overbevist og ved præcis, hvad hun skal gøre for at købe jeres produkt.

God arbejdslyst!

Godt content og velskrevne produkttekster er afgørende for trafik på din hjemmeside og har i sidste ende betydning for dit salg. Vi giver dig her 16 konkrete og simple råd til, hvordan du skriver content, der skaffer kunder.