Menu

Udnyt psykologien

Psykologiske triggere er effektive

5 effektive psykologiske triggere

Markedsføring handler helt grundlæggende om at påvirke og forandre din målgruppes adfærd. Noget af det mest effektive, du kan gøre for at hæve din markedsføring til nye højder er at anvende psykologiske triggere.

De psykologiske triggere kan vække nysgerrigheden hos kunden eller få kunden til at føle, at hun må slå til med det samme for at få fingrene i det gode tilbud.

Det handler alt sammen om, hvordan du markedsfører dit produkt. Du skal blot huske, at psykologiske triggere skal anvendes med etik for øje og altid med respekt for kunderne – ellers kan det give den modsatte effekt.

Vi kommer her med 5 simple eksempler på psykologiske triggere, der vil kunne booste dit salg!

Konsistens

Mennesket søger at gentage ting, de før har gjort med succes. Dette kan også overføres til dine kunder. Hvis de allerede har købt noget hos dig, er de mere tilbøjelige til at benytte dine ydelser næste gang, de står og skal vælge, hvem der skal klare jobbet.

Så lad være med at se små salg, der måske ikke har den store økonomiske gevinst i første omgang, som spild af tid – en god oplevelse gør, at kunden måske en dag vælger at lægge flere penge i dine lommer.

Autoritet

Det er en god ide at bruge kendte ansigter, som folk stoler på i din markedsføring. Altså at bruge autoriteter. Du låner en smule af deres troværdighed, hvis de lægger navn til dit produkt.

Du kan f. eks. interviewe en autoritet om emner, der er relevante for lige netop din målgruppe og lægge det på hjemmesiden som en artikel, et videoklip eller andet. Du kan også bede en autoritet om at udvælge et favoritprodukt på hjemmesiden og placere dette på forsiden, så alle kunder ser det – gerne med et billede af din kendis ved siden af og et par lovprisende ord.

Et kendt eksempel er Citroëns bilreklamer, hvor Jørgen Leth lægger både stemme og ansigt til. De har endda inkorporeret Leth’s navn i deres slogan: “Leth at elske”.

Knaphed

Der er ikke nok til alle - KØB NU! Dette er et eksempel på, hvordan man kan anvende triggeren knaphed. Du skaber et billede af, at kunden er nødt til at slå til med det samme for at opnå fordelene ved det gode produkt. Dette er en af de mest effektive triggere indenfor salg og markedsføring. Men brug den varsomt – hvis du bruger den på alle dine produkter, mister den hurtigt sin ellers gode effekt.

Andre eksempler på knaphed er tidsbegrænsede tilbud, early-bird-tilbud, bonusser til de første kunder og som det første eksempel begrænset antal produkter til den fordelagtige pris.

Denne trigger er relativt ligetil at anvende, når der er varer på tilbud. Det handler om at fremstille tilbuddet på den rigtige måde. Et eksempel på knaphed er at sætte 100 særlige vaser på tilbud til en fordelagtig pris eller lave en jubilæumsudgave af et produkt i et begrænset antal.

Kontekst

Vi er nødt til at have noget at sammenligne med, når vi skal vurdere værdien af et produkt. Alt er så at sige relativt. Har vi ikke andre produkter og priser at sammenligne med, når vi skal handle, kan vi ikke vurdere, om pris og kvalitet er passende.

En effektiv måde at skabe en ny kontekst på er at anvende såkaldte lokkeduer. En lokkedue er et dyrere produkt, der får prisen på det oprindelige produkt til at fremstå god og fair. Det der skal sælges skal altså fremstå attraktivt i forhold til lignende produkter.

Et eksempel kan være en virksomhed, der både sælger e-bøger og trykte bøger. Et tilbud med lokkedue kunne se sådan her ud:

E-bog                   200 kr

Trykt bog              500 kr

E-bog og trykt bog 500 kr

Socialt bevis

Mennesker følger hinanden. Det har vi gjort siden tidernes morgen, og det kan du bruge til at sælge dine ydelser eller produkter. Hvis der er en stor gruppe, der gør noget bestemt, vil andre have en tendens til at gøre det samme. Du så det i skolegården, da du var barn. Måske røg du selv med på yoyoen, Pokémonkortene eller marmorkuglerne. Voksne er heldigvis ikke klogere – og dét ved du.

Derfor betyder det noget for salget, hvis du kan fremvise bevis på, at andre har købt dine produkter og er tilfredse med dem.

Socialt bevis kan komme til udtryk ved at indsætte kundeudtalelser på hjemmesiden ved siden af produkterne. Dette skaber værdi og tillid hos kunden, der overvejer at købe produktet.

Når du markedsfører din virksomhed, kan du udnytte dine kunders psykologi og bruge psykologiske markedsføringstricks. De overbeviser kunderne om, at de skal købe dine produkter og services. Vi kommer her med konkrete råd og eksempler på, hvordan du gør.