Menu

Email markedsføring

Den mest effektive form for marketing

Email marketing: Hvorfor og hvordan?

Email marketing er den mest effektive form for markedsføring. Det overgår andre effektive metoder som Facebook og SEO.

E-mail marketing er effektivt og med nogle simple retningslinjer, kan du skaffe nye læsere og konvertere dem til kunder i din virksomhed.

Det første gode råd til at skaffe nye subscribers er at tilbyde dem noget til gengæld for deres e-mailadresse. Du kan f.eks. tilbyde en gratis e-bog eller et mini online-kursus indenfor et område, der er relevant for din målgruppe.

En anden effektiv måde at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev er at indsætte en pop-up på din hjemmeside, hvor potentielle kunder giver dig deres navn og e-mailadresse. Din pop-up kan enten komme et par sekunder efter, at kunden kommer ind på din side eller, når de forlader siden.

En fordel ved e-mails er, at de kan personliggøres. En personlig e-mail med modtagerens navn og informationer om tidligere aktivitet skaber værdi hos kunden. Start en gang i mellem med kundens fornavn i emnelinjen. Det får flere til at interessere sig for din e-mail. Du skal dog bruge det med omtanke. Det kan også blive for meget.

Kom godt i gang

Når en e-mailkampagne skal sættes igang er det vigtigt at nedskrive målet med kampagnen, hvorfor den skal udføres og hvordan den skal eksekveres.

Derefter skal du have styr på din målgruppe. Hvad interesserer de sig for? Hvad skal du tilbyde dem for at skabe værdi? Hvilke ord og formuleringer vil vække deres nysgerrighed?

Når du har besluttet, hvilket emne din e-mail skal handle om, skal du holde dig til én pointe pr. e-mail. Skriver du i øst og vest om flere tilbud og services, vil du tabe dine læsere. De bliver ganske enkelt forvirrede. Vælg ét hovedbudskab, som du fokuserer på igennem din e-mail og hold dig til det. På den måde kan du let skabe en rød tråd igennem teksten.

4 vigtige råd til indhold i din e-mail

Skriv en pirrende emnelinje

Din emnelinje skal vække modtagerens nysgerrighed. Hvis ikke du pirrer modtageren, åbner de ikke din e-mail. En emnelinje som “Nyt fra Silvan” er no-go. Den er kedelig og banal. Placér derfor de vigtigste ord først og brug gerne storytelling til at fange dine modtagere.

Til sidst er det vigtigt at tale direkte til modtageren i din emnelinje. Selvom du sender e-mails ud til mange, læser de dem enkeltvis. Skriv derfor direkte til den enkelte læser.

Skab et sammenhængende flow

Når du skal skrive selve e-mailen er det vigtigt, at der er en klar rød tråd mellem emnelinje, overskrift og brødtekst. Din overskrift skal sætte linjen for, hvad teksten handler om og have en klar sammenhæng med emnelinjen.

Du skal også sørge for flow mellem din e-mail og den eventuelle landingsside, som du linker til i din e-mail. Har du en webshop og linker til et tilbud, skal der være sammenhæng i grafik og typografi mellem e-mailen og landingssiden. Er der for stor forskel på designet, vil det skabe et mudret billede af din virksomhed.

Udnyt kontakten på de sociale medier

Du kan med fordel udnytte den kontakt du har til dine følgere på de sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn. Lav en opdatering inden du sender dit nyhedsbrev ud, og væk dine følgeres nysgerrighed til at læse din e-mail. Det kan også fange nogle af de følgere, der måske ikke har skrevet sig op til dit nyhedsbrev endnu.

Bruger du Facebook Lead Ads er det vigtigt, at du får sammenkoblet data fra Facebook til dit mailsystem. Når følgere signer sig op til en annonce på facebook, vil den e-mail, der er knyttet til deres konto, blive indsamlet. Det kan du udnytte gennem forskelligt software, der kan sammenkæde data.

Gør det klart, hvad modtageren skal gøre nu

Hvis du vil øge din konvertering igennem dine e-mails, er det vigtigt, at du gør det klart overfor modtageren, hvordan de skal reagere på dit budskab. Derfor skal du meget eksplicit skrive din call to action. Det skal være helt tydeligt, hvad kunden eksempelvis skal gøre for at gøre brug af dit tilbud.

Samtidig skal din call to action være sikker, målrettet og pirre modtageren til at handle NU. Ellers gør de ingenting. Et eksempel er:

“Ja - jeg er ny indenfor e-mail marketing. Send mig videre til guiden “5 effektive e-mailhacks” med det samme!“

Brug gerne psykologiske triggere som knaphed i din call to action.

Når du har skrevet din fængende call to action, skal du sørge for, at den træder tydeligt frem som et link. Det kan du gøre ved at understrege den og/eller skrive den i en anden skrifttype og farve. Du kan også designe den som en tydelig knap. 

Husk at de fleste af dine modtagere skimmer din e-mail og hurtigt scroller ned i bunden. Placér derfor din call to action rigtigt og gør den uimodståelig.

De fire P’er

Der er mange måder at opbygge en mail på. Her hos Nisted-Bruun elsker vi Jack Price’s fire P’er.

Promise: Kunden skal have lovning på noget. For eksempel en løsning på deres problem eller en rabatkupon. Her er det vigtigt at kende målgruppen. Sæt dig i kundens sted og se på, hvad der måske holder kunden fra at klikke køb.

Picture: Skab et mentalt billede hos kunden af den løsning, virksomheden tilbyder. Brug ikke floskler som “fantastisk” eller “smuk”. Disse ord skaber mudrede og uklare billeder. Beskriv i stedet produktet i detaljer, der får billedet til at stå klart på nethinden.

Proof: Bevis, at I holder, hvad I lover. Men beviset afhænger af modtageren. Overvej hvilke beviser, der passer bedst til kundegruppen. Er det statistik og videnskabelige studier, kundeudtalelser eller detaljerede beskrivelser af, hvordan produktet virker, der bedst vil overtale dem?

Push: Det skal være meget klart, hvad kunden nu skal gøre. Placér “køb nu” knappen det helt rigtige sted. Under den kan du placere kontaktoplysninger eller tilbud om yderligere information til dem, der endnu ikke er købeklar.

Hvis du opbygger dine emails på denne måde, vil du med større sandsynlighed opleve salg. Men det er vigtigt, at du finder en god balance mellem fremgangsmåder, du finder gode og dem der anbefales diverse steder i bøger og på nettet. Undersøg de gode råd og prøv dig frem.

Men husk: Læg en plan og evaluér dine kampagner. På den måde kan du målrette din markedsføring.

Hvordan skaffer du subscribers? Ved at tilbyde dem noget! Vi har i denne artikel samlet viden om, hvordan du optimerer dine emails til dine kunder, så de ikke bare læser dem, men også ender med at købe dine produkter og services.