Menu

Advertorials

Reklame møder artikel

Sådan husker dine kunder dig

Dine kunder er i dag vant til at blive overdænget med reklamer. Derfor har de udviklet en vis modstand imod dem. I denne artikel kan du læse om, hvordan du skriver dig ud af fælden med reklamer forklædt som artikler.

En advertorial er kort sagt en annonce forklædt som en artikel. Den er skrevet, så layout og tonen i teksten er i overensstemmelse med det medie, den er indrykket i, og udfordrer grænsen mellem journalistik og reklame. Ordet “advertorial” er da også en sammentrækning af begreberne “Advertisement” og “Editorial” - altså en kombination af reklame og redaktionelt indhold.

Advertorials, eller sponsorede artikler, er et redskab til at henvende dine annoncer til dine kunder. De kan trykkes i aviser og magasiner eller være en del af et online univers. Den store fordel ved dette redskab er, at du kan skrive en længere tekst med fokus på kundens behov og ønsker fremfor udelukkende at fokusere på dine produkter.

Advertorials får dine kunder til at huske dig

I en advertorial kan du vække kundernes interesse for dine produkter, fordi du kan engagere dem igennem din tekst. Advertorials er et uundværligt redskab til at underholde og uddanne dine kunder på en måde, der gør dem klar til at købe dine produkter.

Advertorials får generelt mere opmærksomhed fra kunderne end traditionelle annoncer, og kunderne husker dem bedre. Det skyldes, at advertorials indeholder en historie, der giver mening for kunden og som tager fat i kundens behov og ønsker. Dermed føler hun sig inddraget i historien.

Når du udvikler en advertorial, er det vigtigt, at produktet indgår som en naturlig del af historien. Det handler om at sætte kunden før sig selv og lade produktet træde lidt i baggrunden. Selvom du udvikler en advertorial med henblik på at øge dit salg, er det også en god mulighed for at positionere din virksomhed bedre og nå ud til et bredere publikum.

Hvem skal skrive dine advertorials?

Udgangspunktet for dine advertorials skal primært være, at du har fundet en udfordring eller et ønske hos din målgruppe, som du, ved hjælp af dine produkter, kan løse eller indfri. Herefter skal du beslutte, om du vil skrive teksten selv eller om en kommunikationsmedarbejder eller journalist skal skrive artiklen.

Der er altså to måder at få udarbejdet sine advertorials på. Hvis du vælger at skrive teksten selv, er du 100 procent sikker på, at den indeholder det budskab, du ønsker. Men du skal være sikker på, at du er i stand til at skrive en gribende og informativ artikel. Det mest almindelige er at få en journalist til at skrive teksten. Det er vigtigt at sprog og layout passer til de øvrige artikler i mediet.

Du kan med fordel anvende din advertorial på flere platforme - f.eks. både i et trykt medie, på din hjemmeside og på de sociale medier.

Hvordan går du til det?

Du kan vælge at samarbejde med en skrivekyndig om opgaven, eller du kan skrive den selv. Her får du nogle enkle gode råd til at skrive gode advertorials.

For det første ...

er det vigtigt at skabe værdi for læseren. Du skal skabe en historie, der tager udgangspunkt i dine kunder og har dig selv og dit produkt i baggrunden. Hvis du formår at gøre dette, kan du vende kommunikationen rundt mod din kunde og dermed undgå ensidige budskaber.

For det andet ...

skal du gøre dig klart, hvilket medie, du vil bruge. Skal det være en lokalavis til en historie med lokal vinkel eller skal det være et stort landsdækkende magasin som Euroman. Det er ikke ligegyldigt, hvad du vælger. Din advertorial skal passe i tone og stil til mediet, du vælger.

For det tredje ...

handler advertorials, som alt andet markedsføring, om at inspirere til en ændring i kundernes adfærd og vaner. Du vil gerne have dem til at gøre noget anderledes ved hjælp af dit produkt. Derfor er det en god ide at indsætte nogle Call-to-Actions i og omkring dit budskab. Det skal altså være tydeligt, hvad kunderne skal gøre, hvis de er interesserede i dit produkt. 

Til sidst ...

skal du huske, at reklamer altid skal annonceres som reklamer. Din advertorial kommer altså ikke til at stå i indholdsfortegnelsen og hvis du inkluderer det på et website, er det vigtigt, at teksten bliver markeret som en annonce eller “i samspil med”.

Nu er der ikke andet tilbage end at opfordre til at afprøve dette effektive trick i din markedsføring.

Når annoncer bliver skrevet i artikelform, kan der opstå magiske resultater. Dine kunder vil bedre huske dine pointer, når de bliver suget ind i en god artikel. Du får her vores gode råd til, hvordan du kommer i gang.